«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2013

Σε απόγνωση οι εκπαιδευτικοί – Είκοσι χρόνια για τον διορισμό τους

adioristoi«Κύριος οίδεν πότε θα διοριστούμε…» λένε με σκωπτική διάθεση μιλώντας στην «Κ», θεολόγοι. Και δεν είναι οι μόνοι. Λόγω των «μηδενικών» προσλήψεων τα επόμενα χρόνια, σε πολλές ειδικότητες εκπαιδευτικών η αναμονή για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση θα ξεπεράσει και τα 20 χρόνια. Το πρόβλημα οξύνεται λόγω της ολιγωρίας και αδιαφορίας του υπουργείου Παιδείας και των ΑΕΙ να συσχετίσουν τον αριθμό των εισακτέων ετησίως στα ιδρύματα με τις ανάγκες και τον προσανατολισμό της ελληνικής οικονομίας. Ενδεικτικά, κάθε χρόνο εισάγονται 1.045 φοιτητές στα Τμήματα Θεολογίας και την τρέχουσα σχολική χρονιά δεν διορίστηκε ούτε ένας. Το ίδιο συμβαίνει με τους κοινωνιολόγους, τους φιλολόγους, τους μαθηματικούς, τους φυσικούς. Ετσι, η συντριπτική πλειονότητα των αποφοίτων των σχολών αυτών οδηγείται, στην καλύτερη περίπτωση, στην ετεροαπασχόληση. Ή στην ανεργία.
«Η δημόσια εκπαίδευση ουσιαστικά έκλεισε για τους μαθηματικούς» λέει στην «Κ» ο κ. Ιωάννης Τυρλής, μέλος της εξελεγκτικής επιτροπής της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Φέτος προσελήφθησαν σε θέσεις μονίμων 47 μαθηματικοί και πέρυσι άλλοι 77. Με αυτόν τον ρυθμό προσλήψεων και με δεδομένο ότι ετησίως στα Τμήματα Μαθηματικών των ΑΕΙ εισάγονται 1.530 απόφοιτοι Λυκείου, η αναμονή για διορισμό ξεπερνά τα 20 χρόνια. «Οι περισσότεροι διδάσκουν στα φροντιστήρια, ενώ άλλοι συνεχίζουν τις σπουδές τους σε μεταπτυχιακά ώστε να αποκτήσουν ειδίκευση η οποία μπορεί να τους ανοίξει την πόρτα σε τράπεζες, εταιρείες δημοσκοπήσεων, ασφαλιστικές εταιρείες» προσθέτει ο κ. Τυρλής.
Αντίστοιχοι είναι οι αριθμοί για τους φιλολόγους (το 2012-2013 εισήχθησαν 4.770 απόφοιτοι λυκείου σε φιλολογίες και συναφή τμήματα, ενώ προσελήφθησαν 90 καθηγητές στη δημόσια εκπαίδευση), και για τους φυσικούς (το 2012-13 εισήχθησαν 995 απόφοιτοι λυκείου στα τμήματα Φυσικής και προσελήφθησαν 27). Βέβαια, μαθηματικοί, φιλόλογοι και φυσικοί έχουν ως διέξοδο την αναζήτηση εργασίας σε φροντιστήρια ή την οργάνωση ιδιαίτερων μαθημάτων, έστω κι αν και εκεί ο ανταγωνισμός γίνεται όλο και πιο έντονος όσο η ιδιότυπη «επετηρίδα» των αδιόριστων μεγαλώνει.
Τι γίνεται, όμως, για τις «δύσκολες» ειδικότητες εκπαιδευτικών, οι οποίοι μπορούν να εργαστούν μόνο σε σχολεία; Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας υπάρχουν 3.936 δάσκαλοι και 7.122 νηπιαγωγοί -συνολικά 11.058 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας- είναι εγγεγραμμένοι στους πίνακες του υπουργείου για πρόσληψη σε θέση αναπληρωτών, αλλά είναι εκτός σχολείου. «Η ετεροαπασχόληση είναι η μόνη λύση», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ» ο 36χρονος θεολόγος κ. Γιάννης Φράγκος. Καλώς εχόντων των πραγμάτων ο κ. Φράγκος, επιτυχών του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ το 2008, θα διοριστεί στο Δημόσιο το 2016 και τότε θα έχει συμπληρώσει συνολικά 15 χρόνια αναμονής από το 2001, όταν αποφοίτησε. Πολλοί, όμως, συνάδελφοί του έχουν εγκαταλείψει την ιδέα να εργαστούν πάνω στο αντικείμενο των σπουδών τους, ενώ κάποιοι καταφεύγουν στα ιδρύματα της Εκκλησίας, ζητώντας δουλειά σε θέσεις όπως νεωκόροι, γραμματείς και οδηγοί των μητροπολιτών. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση με τους κοινωνιολόγους. Στα τμήματα Κοινωνιολογίας των Ελληνικών ΑΕΙ εισήχθησαν κατά την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά 630 απόφοιτοι Λυκείου, ενώ έγινε μόνο ένας διορισμός. «Οι σημερινοί φοιτητές των λεγόμενων καθηγητικών σχολών, που έχουν βασική επαγγελματική διέξοδο την εκπαίδευση, δεν έχουν συνειδητοποιήσει τι τους περιμένει όταν θα αποφοιτήσουν» παρατηρεί στην «Κ» η φιλόλογος κ. Παναγιώτα Αθανασάκου. Και συμπληρώνει: «Το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να φροντίσει οι πανεπιστημιακές σπουδές να προσφέρουν και επαγγελματική διέξοδο. Δεν μπορεί τόσα χρόνια σπουδών και τόσα έξοδα να οδηγούν σε πτυχίο χωρίς επαγγελματικό αντίκρισμα».
Του Αποστολου Λακασα
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου