«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Σάββατο 31 Αυγούστου 2013

Nέο Λύκειο, με συνταγή από τα παλιά


  Το σύστημα θα προσιδιάζει σε αυτό που εφαρμόστηκε μέχρι το 1999
Του Αποστολου Λακασα
Βάρος στα μαθήματα του Λυκείου, ώστε να πάψει να αποτελεί «προθάλαμο» των ΑΕΙ, στοχεύει να δώσει το υπουργείο Παιδείας με την αλλαγή στη δομή του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου. Στο σχετικό νομοσχέδιο που κατέθεσε χθες το υπουργείο προς ψήφιση στη Βουλή αλλάζει άρδην η μορφή του Γενικού Λυκείου, με το νέο σύστημα να προσιδιάζει σε αυτό που εφαρμόστηκε μέχρι το 1999, ενώ εντύπωση προκαλεί η κατάργηση των μετεξεταστέων στο Επαγγελματικό Λύκειο.
Στο Γενικό Λύκειο, οι μαθητές θα περνούν από προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις πανελλαδικού τύπου, ο βαθμός των οποίων θα μετρά στον συνυπολογισμό των μορίων για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Μετά τις απολυτήριες εξετάσεις, όσοι απόφοιτοι (πλέον) Λυκείου επιθυμούν να εισαχθούν σε ΑΕΙ θα εξετάζονται σε τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα αντί των έξι έως τώρα. Σαφής είναι η ελάφρυνση των υποψηφίων στις τελικές, τέταρτες, πανελλαδικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ, όμως αυξάνεται το φορτίο τους στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις. Οι μαθητές θα εξετάζονται συνολικά σε 39 μαθήματα (14 στην Α΄ Λυκείου, 17 στη Β΄ και 8 στη Γ΄ Λυκείου). Δηλαδή, το σύνολο των εξεταζόμενων μαθημάτων φθάνει τα 43, εάν συνυπολογισθούν τα 4 των τελικών πανελληνίων. Δαπανηρή επίσης είναι η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να ιδρυθεί Οργανισμός Εθνικών Εξετάσεων, που θα προσδιορίζει την εξεταστέα ύλη και θα επιλέγει βαθμολογητές.
Ως προς τις συνέπειες του νέου συστήματος, η αύξηση των εξετάσεων αναμένεται ότι θα πριμοδοτήσει (στα πλαίσια της οικονομικής κρίσης) την παραπαιδεία, καθώς θα μετρά και ο βαθμός απόλυσης. Πόσω μάλλον που οι εξετάσεις θα είναι σαφώς δυσκολότερες σε σχέση με τις έως τώρα ενδοσχολικές, καθώς το 50% των θεμάτων θα λαμβάνεται από Τράπεζα Θεμάτων και το άλλο 50% από τον διδάσκοντα του μαθήματος. Στο ίδιο πλαίσιο, τους μαθητές θα δυσκολέψουν δύο αλλαγές. Η πρώτη είναι ότι ανεβαίνει από το 9,5 στο 10 ο μέσος όρος που απαιτείται για να προαχθεί ο μαθητής στην επόμενη τάξη. Η δεύτερη προϋπόθεση είναι ότι ο μαθητής, για να προαχθεί, πρέπει να έχει τουλάχιστον 10 στα Μαθηματικά και στα Νέα Ελληνικά και τουλάχιστον 8 σε καθένα από τα υπόλοιπα μαθήματα. Αυτά τα υψηλότερα εμπόδια σαφώς θα αυξήσουν την αποτυχία των μαθητών στην προσπάθειά τους να προαχθούν από τάξη σε τάξη και να απολυθούν. Εως τώρα σε πανελλαδικού τύπου εξετάσεις, σταθερά τα τελευταία χρόνια ο ένας στους τρεις υποψηφίους (το 35,35% στις φετινές πανελλαδικές) συγκεντρώνει μέσο όρο κάτω από 10.
Παράλληλα, με το νέο σύστημα θα ενισχυθούν οι ανισότητες των μαθητών με κριτήριο την οικονομική θέση της οικογένειάς τους, καθώς τα παιδιά οικογενειών από τα υψηλότερα οικονομικά στρώματα θα μπορούν να απευθύνονται ευκολότερα στο φροντιστήριο έναντι των ασθενέστερων οικονομικά οικογενειών.
Μία αλλαγή
Τέλος, μία είναι η αλλαγή που υπάρχει στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες σε σχέση με το σχέδιο που δόθηκε προς διαβούλευση (το παρουσίασε κατ’ αποκλειστικότητα η «Κ» στο φύλλο της 4ης Αυγούστου). Η διδασκαλία της Πληροφορικής επιστρέφει και στη Β΄ (1 ώρα) και τη Γ΄ τάξη (2 ώρες) αλλά ως μάθημα Γενικής Παιδείας και όχι ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο.
Ταυτόχρονα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τη νέα δομή του Επαγγελματικού Λυκείου. Οι βασικότερες αλλαγές είναι ότι στη Β΄ και Γ΄ τάξη 22 ώρες θα δίνονται σε μαθήματα ειδικότητας. Οι μισές ώρες θα γίνονται στο σχολείο για τη θεωρητική κατάρτιση των μαθητών και οι υπόλοιπες σε παραγωγικές μονάδες. Καθιερώνεται 4ο προαιρετικό έτος μαθητείας, που θα οδηγεί σε πτυχίο επιπέδου 4Α. Ο τρόπος εισαγωγής σε ΑΕΙ/ΤΕΙ δεν αλλάζει (εξετάσεις σε 4 μαθήματα). Τέλος, καταργούνται οι επαγγελματικές σχολές.
kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου